VLM Header VLM Webshop Viva la Musical! - Fedezd fel!
SNI FB TW YT

„A VILÁG A RULETT KÖRÜL ÁRNYSZILUETT”

Riviera Girl először a Kálmán Imre Teátrum színpadán

2017. április 20-án megnyílt a Kálmán Imre Teátrum, az Operettszínház új játszóhelye, a névadó szerző egyik kevésbé ismert darabja, a Riviera Girl magyarországi ősbemutatójával.

A Budapesti Operettszínház vezetőségének régi álma teljesült, amikor az egykori Somossy Orfeum, majd Moulin Rouge épületét felújítva, egy csodálatos környezetben új kamara játszóhelyet hoztak létre, amely saját kávéházával reményeik szerint a fővárosi művészvilág és a közönség kedvelt találkozóhelye is lesz. A Teátrum első előadása Kálmán Imre Riviera Girl című operettje volt, Kerényi Miklós Gábor rendezésében.

A darab valójában A Csárdáskirálynő 1917-es amerikai átirata, amelyet Magyarországon soha nem játszottak. Kerényi és Lőrinczy Attila a visszamagyarított változatot jelentősen átdolgozta. A régi dalokat Bolba Tamás áthangszerelt, dzsesszes, szvinges zenéje és Závada Péter friss, ötletes szövege keltette új életre. Így vált a Te rongyos élet rapbetéttel tarkított Te francos éjjellé, lettek a lányok pedig angyalok helyett veszett veszélyesek, Az asszony meggyötörből pedig forró spanyol virtussal egymásnak felelgető A nő egy sorscsapás, a férfi rettenet. Závada Péter szövegeinek megszokott nívója és játékossága ebben az operettben is megfigyelhető. A költői szépségű sorok gyakran minden figyelmeztetés nélkül váltanak át pimaszul hétköznapivá. ("Didereg a táj, bárcsak perzselné hevesen a forró nyár. Az, aki a szíved elnyerhetné, Nesze neked, máshol jár."

A történet a francia Riviérán játszódik, egy kaszinóban. Karl Lorenz, fiatal német arisztokrata (Barkóczi Sándor) beleszeret az ünnepelt dívába, Sylva Vareska-ba (Lévai Enikő), és feleségül akarja venni. Azonban váratlanul megjelenik Karl apja, Michael Lorenz gróf (Szabó P. Szilveszter), hogy megakadályozza a rangon aluli frigyet. Már csak azért is, mert fiát magyar barátja, Kemény Ferenc báró (Németh Attila) lányával, Clarie-rel (Kardffy Aisha) szeretné összeházasítani. Az eddig nagyjából A Csárdáskirálynő sémájára épülő történet aztán a titokzatos Victor (György-Rózsa Sándor) feltűnésével vesz új fordulatot. Így a primadonnát rögtön két bonviván rajongja körül. Egy frissen nősült pincér (Szajkó Gábor), egy hipochonder igazgató (Vasvári Csaba), egy részeges jegyző (Aczél Gergő) és egy ízig-vérig amerikai házaspár (Szendy Szilvi és Kerényi Miklós Gábor), a Hazárdjáték-ellenes Liga tagjai kuszálják tovább a szálakat.

A különleges helyszín, hogy az előadás sokszor a közönség sorai között zajlik, igazán egyedi élményt nyújt. Az apró színpad és a nézők közelsége miatt bár kevesebb szereplő van jelen a darabban, de szinte mindenki főszereplővé válik. A színészek minden pillanatban a figyelem középpontjában állnak, minden mozdulatuk, arcjátékuk fontos eleme az előadásnak. 

Barkóczi Sándor a musicalek és a Mágnás Miska majd a Sybill után igazi operett főszerepet kapott - és remekül helytáll. Finom érzékenységgel ábrázolja a férfikor küszöbén álló ifjú hőst, aki szerelméért kész harcolni, szigorú, hatalmas apjának ellenszegülni, ugyanakkor mégiscsak egy gyenge, ideges, irányítható fiú. Karl hol szánalmas, hol szeretetre méltó, környezete (és a közönség) néha szimpatizál vele, máskor kineveti. Lévai Enikő A Csárdáskirálynő Vereczki Szilviája után valóban csillogóan formálja meg a mindenki által csodált Riviéra Girlt, Sylva Vareskat is. Figurája gyönyörű, öntudatos, erős nő, méltán uralkodik a férfiszíveken. Barkóczival vagy a Victort alakító György-Rózsa Sándorral előadott duettjeik érzelmesek, tiszták, sajátságos, meghitt hangulatot teremtenek a színpadon.

György-Rózsa Sándor  három év után tért vissza az Operettszínházba, rögtön egy főszerepbe, és ez az ugrása kiválóan sikerült. A rejtélyes, mélabús Victor szerepében elemi erővel varázsolja el környezetét.  Szabó P. Szilveszter és Németh Attila az apák megjelenítésében remekelnek. Szabó P. a tőle megszokott erővel és (ön)iróniával formálja meg a félelmetes, vaskalapos, merev grófot, Németh Attilával közösen, vagy külön-külön előadott nótáik energikusak, lüktetőek, szinte felrobbantják a teátrumot.

Kerényi Miklós Máté és Szendy Szilvi összeszokott párosként bolondozik a képmutató, de könnyen botló, pénzéhes, amerikai házaspárpár szerepében. Lehengerlő humoruknak, személyes varázsuknak köszönhetően még a nézőket is sikerül bevonniuk a játékba. Másik szubrettként üde színfoltja a darabnak Clarie csupa élet, csupa szeretet, édes naivája, akit Kardffy Aisha temérdek humorral átszőve formál meg.

Fontos hangsúlyozni a táncosok kiemelt szerepét az előadásban. A Budapesti Operettszínház Musical Együttesének tagjai most is kimagasló teljesítményt nyújtanak, teljes rangú szereplőként vannak jelen végig a színpadon.

Füzér Anni káprázatos, néha meghökkentően extravagáns, máskor klasszikus szépségű jelmezei és Rákay Tamás pompás díszletei emelik az előadás fényét.

A szerelem, a kaszinók és a mulatók világa mellett a darab fontos eleme a harc – a rangok és társadalmi rétegek, nemzedékek és nemek között. Küzd férfi a nővel, fiú az apával, szegény a gazdaggal, nemes az alacsonyabb származásúval, és mindenki önmagával. A rendező szerint az élet is kicsit olyan, mint a rulett, hiszen nem tudjuk, mikor nyerünk, mikor vesztünk. De az operettben természetesen a cselszövések, összeveszések, kibékülések és megannyi hazárdjáték után addig forog a sors kereke, míg végül mindenki megkapja, amire vágyik.  

A most megnyílt Kálmán Imre Teátrum gyönyörű épülete, sajátos nézőtere, a Teátrum Café különleges atmoszférája önmagában is nagy élményt nyújt a nézőknek. A Riviera Girl pedig igazán jól sikerült előadás. A százéves A Csárdáskirálynőből kinőtt, de teljesen új operett, egy megfiatalított, nemzetközivé lett darab. A jól ismert dalok, pörgő ritmusokkal, üdítően gördülékeny de költői dalszövegekkel, modern koreográfiával, kiváló táncosok és magával ragadó színészek előadásában, szépséges jelmezek és díszletek közt. Remélhetőleg hasonlóan nagy siker előtt áll, mint százéves rokona.

Polauf Eszter