VLM Header VLM Webshop Viva la Musical! - Fedezd fel!
SNI FB TW YT

MESSIÁS - KICSIT MÁSKÉPP

Újragondolt Messiás-történet a Művészetek Palotájában

A Reformáció 500. évfordulója alkalmából megrendezett emlékév keretében mutatták be a Messiás.ma című rockoratorikus passiót április 25-én a Müpában.

Várkonyi Mátyás - aki egy személyben a produkció megálmodója, rendezője, hangszerelője, dramaturgja és karmestere is - egy új műfajt teremtett az előadás kapcsán. Händel 1742-ben bemutatott Messiás című oratóriumát a komolyzene és a rockzene együttes erejével dolgozta fel, bebizonyítva, hogy a különböző műfajok közötti határokat fel lehet és időnként fel is kell számolni ahhoz, hogy a nézőknek valami egészen új és elsöprő erejű zenei élményben legyen részük.

Az Erkel Ferenc-díjas zeneszerzőnek már megannyi formabontó és kultikussá vált zenés darabot köszönhetünk, így ezek után valami egészen újat mutatni nem könnyű feladat. Várkonyi ennek ellenére sem félt belevetni magát egy ízléses keretek közötti kísérletezésbe, melynek alapja egy alapvetően statikus, színházi eszközök nélküli, vallásos témájú műfaj egyik legmeghatározóbb alkotása.

A grandiózus méretű Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem már önmagában is illusztris látványt nyújtott, így a jelzés értékű díszletek és kellékek a modern fénytechnikával kiegészülve nem okoztak hiányérzetet a nézőben. A színpadon helyet kaptak a komolyzene, a rockzene és a könnyűzene képviselői is. A Liszt Ferenc Kamarazenekar és az Új Liszt Ferenc Kamarakórus mellett a szólisták – Balogh Eszter, Rácz Rita és Gábor Géza – a musicalek világából érkező Csengeri Attilával kiegészülve narrátorként mesélték el a színpadon megelevenedő történetet. A bibliai szövegek magyar nyelven hangzottak el egy újszerű, közérthető fordításban, így a passió üzenete még könnyebben eljutott a közönséghez. Várkonyi Mátyás a Generál együttesben zenélt együtt Karácsony Jánossal és Horváth Charlie-val, akik hangszeres szólóikkal is emelték a koncert színvonalát.

Forrás: Kanyó Béla

Az előadásra mindvégig jellemző volt, hogy a különböző műfajokból érkező művészek nem elnyomták, hanem sokkal inkább kiegészítették egymást, teljes összhangban játszottak együtt, így a stílusok összemosása sokszor hatalmas erejű és magával ragadó ,,hangorkánt” eredményezett.

Az előadásban szereplő színészek a Biblia meghatározó szereplőinek bőrébe bújtak, színháziasabbá téve, prózai megszólalásokkal is tarkítva a koncertet. A Rock Színházból indult Csuha Lajos, Földes Tamás és Makrai Pál pásztorokként és apostolokként is megjelentek a színpadon, de ők játszották Pilátust, Júdást, Kajafást és Heródest is. Malek Andrea szintén több musical főszereppel a háta mögött formálta meg különleges érzékenységgel Máriát. Szemenyei János pedig olyan átütő erővel alakította Jézust, hogy a nézőtéren szinte megfagyott a levegő, mikor a korbácsolási jelenetre került a sor. Bár a főként a musicalek világából érkező színészek számára új volt ez a műfaj, rendkívül jó érzékkel simultak bele a rockoratórikus passió ritmusába és világába.

Az Inversedance – Fodor Zoltán Társulat tagjai szuggesztív, érzelemdús, kifejező és dinamikus koreográfiái egy igazi időutazásra invitáltak minket, melyre Horváth Kata hol modern, hol korhű jelmezei még inkább ráerősítettek.

A vizuális eszközökkel dúsított koncert nem csupán zenei, hanem színházi élményt is nyújtott. A Messiás.ma megmutatta, hogy egy oratóriumot szélesebb rétegek számára is befogadható és élvezhető formában színpadra vinni egyáltalán nem lehetetlen vállalkozás.

Zámbó Brigitta

Kapcsolódó tartalmak