VLM Header VLM Webshop Viva la Musical! - Fedezd fel!
SNI FB TW YT

SYBILL - JACOBI ÚJRA HÓDÍT AZ OPERETTSZÍNHÁZBAN

„Ha valami van, ez az, ami roppant jó…”

Nagy sikerrel mutatták be december 4-én Jacobi Viktor művét a Budapesti Operettszínházban. A Sybill a szerelem gyönyörét és tragédiáját tárja a nézők elé.

Hosszú évek adósságát törlesztette a Budapesti Operettszínház, amikor műsorra tűzte Jacobi Viktor Sybill című nagyoperettjét. Szabó Máté rendezésében a darab visszaemlékezéssel indul: Sybill időskori énje visszagondol életére, a sorsfordító napra, amely mindenki számára végzetes változásokat hozott. Az ünnepelt párizsi színésznő megszökik szerelme, Petrov hadnagy elől, aki azonban mindent hátrahagyva utána siet, vállalva ezzel akár a hadifogságot is. Amikor a Kormányzó leleplezni készül a dezertőrt, egy félreértés miatt a díva a Nagyhercegnő szerepébe bújik, hogy megmentse kedvesét. Így a színésznő impresszáriójának, Poire-nak ifjú és féltékeny felsége, Charlotte lesz kénytelen Sybillnek kiadni magát. Poire már ettől teljesen megzavarodik, de a helyzet tovább bonyolódik, amikor váratlanul betoppan a Nagyherceg és végül az igazi Nagyhercegnő is... A folyamatos átváltozások közepette lehetőség nyílik mindannyiuknak mérlegelni és választani. Hivatás vagy szerelem, régi vagy új, illúziók vagy valóság.

Az operett különlegessége, hogy két bonviván és két primadonna szerepel benne, sőt, egy időre a szubrett is a primadonna bőrébe bújik. Fischl Mónika érzéki dívája kicsit mindig egyedül van, egyszerre csillog és őrlődik kétségek között. Tragédiája, hogy mindenhonnan kitűnik: sem a Nagyherceg szeretője, sem a katonaféleség szerep nem való neki. Ő hozza meg a legfontosabb döntést, és Időskori énjének állandó felbukkanása arra enged következtetni, hogy kételyei élete végéig elkísérték. Frankó Tünde Nagyhercegnőjének kemény arisztokrata jelleme a Sybillel való szerepcseréjük során is kikandikál a színésznő álarca mögül, ellenpontozva a másik primadonna lágyabb lényét.

Dolhai Attila (Petrov) és Vadász Zsolt (a Nagyherceg) nagyszerűen oldják meg a megkettőzött szerepkörrel járó kihívásokat. Míg a Nagyherceg csak később lép színre, ez idő alatt szinte végig a középpontban van. Petrov ablakok mögött, erkélyek alatt felbukkanó figurája akár háttérbe is szorulhatna, de a sokszor szótlan alakra éppen némasága, arcára kiülő mély érzelmei hívják fel a figyelmet.

Petrov gyökeres ellentéte Poire, aki a darab során látványos idegösszeomláson megy keresztül, de a történet eleji konfliktuskerülésből végül eljut a pontra, ahol már kész harcba szállni azért, akit szeret. Kocsis Dénes a musical szerepek után már két operettben is bizonyított, de a Sybillben nyújtott alakítása igazán kimagasló. Hitelesen alakítja a vicces, néha sajnálatra méltó, de mindenképpen szerethető figurát. Méltó párja Dancs Annamária, aki Charlotte-ként a szubrett és a primadonna szerepét egyaránt meggyőzően ölti magára.

Mészáros Árpád Zsolt felismerhetetlenségig elmaszkírozva parádézik a Kormányzó szerepében, akinek figuráját az ifjúkori szerelem felelevenedése kirobbanó élettel tölt meg. Oszvald Marika Olgája az Operettszínház által műsorra tűzött Sybillben jóval nagyobb hangsúlyt kap. A Kossuth-díjas művésznő sokadszorra bizonyítja, hogy nem hiába vált a magyar operettjátszás ikonjává.

Czigler Balázs mutatós díszlete rengeteg lépcsőjével és ajtajával teret biztosít a folyton összekuszálódó szálak megjelenítéséhez. Tihanyi Ildikó színpompás jelmezei csillogó álomvilágot idéznek. Szabó Máté koncepciója szerint a Sybill nem hagyományos, „cukormázas” operett, hús-vér alakok, árnyaltabb, esendő figurák szerepelnek benne. Világuk életszagú, érzéseik valódi érzések, örömeikben, fájdalmaikban magára ismer a néző. A külső csillogást ellensúlyozzák a sorsukra vetülő árnyak, életüket meghatározó keserű döntések. A rendező jól egyensúlyoz tragédia és komédia között, tökéletesen visszhangozva azt a kettősséget, ami a szerelem és maga az élet.

Polauf Eszter