VLM Header VLM Webshop Viva la Musical! - Fedezd fel!
SNI FB TW YT

ZORBA, A GÖRÖG

Kazantzakis hőse a Miskolci Nemzeti Színház színpadán elevenedik meg

A teátrum 192. évadának musicalpremierét nagy visszhang előzte meg a városban, az alkotók fontosnak érezték közelebb hozni a művet a nézőkhöz. A belvárosi szirtaki, a Zorba-módra megrendezett kocsmatúra, az Ibusz nyereményjáték és a fotópályázat után pedig elmondható, hogy sikerült is kíváncsivá tenni a miskolciakat az örök optimista Zorbász történetére.

Fred Ebb és John Kander zenés műve közel két hónapja van a Miskolci Nemzeti Színház műsorán, minden előadás teltháznak örvend, s a közönség egy emberként figyeli a színpadon történő eseményeket.

Habár Nikos Kazantzakis regénye idén hetven éves, és az Anthony Quinn főszereplésével készült, hétszeresen Oscar-jelölt film is elmúlt már félévszázados, a téma még mindig aktuális. A miskolci előadás a musical színpadi keretein belül fontos, örök érvényű kérdéseket feszeget, melyekre a rendelkezésre álló három órában válaszlehetőségeket is próbál mutatni.

Az előadás legfontosabb szereplője talán nem is Zorba (Szegedi Dezső), hanem Niko, az író (Lajos András), ugyanis ő az, aki a legközelebb áll a közönséghez. A nézők életútja nem fonódik össze a címszereplőével, így nem lehet közvetlen minta számukra, de mivel Nikoé igen, az ő változását látva a színházlátogatók maguk számára is leszűrhetnek tanulságokat.

A két főhősben első ránézésre nincs közös vonás, de mivel az ellentétek vonzzák egymást, hamar barátokká válnak. Ekkor már fény derül az életnek azon szakaszaira, melyek mindkettőjük számára nehezek. Ezek pedig az útkeresés, a kötődés és a szerelem. Történetük egy nehezen és eléggé zártan élő közösség keretei közt bontakozik ki, akik számára a munkát adó bánya mellett fontos a hit és a babona. Zorba ezen világ totális ellentéte. Szerinte az életet meg kell markolni, minden új perc számít, mottója: szeresd a nőket és szeretni fogod az életet. Így is tesz, habár a szigetre álmaival, emlékeivel elvonult fogadósnő, Madame Hortense (Seres Ildikó) elvesztése még őt is pillanatnyi komolyságra készteti.

A másik szerelmi szál az előbbivel ellentétes, Niko és a magát senkinek sem odaadó szép özvegyasszony, Melina (Eperjesi Erika) története, azonban ez a közösség hatalma miatt hamar megszakad, s Nikonak is fel kell dolgoznia veszteségét. Ekkor megjelenik az elengedés mikéntjének kérdése. Előfordulhat, hogy nem jövünk rá időben valami értékére, életünkben való fontosságára, és mire észrevennénk, már késő.

De van valami, ami a pozitív életszemléletből fakad, és túl lehet vele lépni a veszteségeken: a tánc. A halál az élet része, viszont „az igazi halál az, amikor naponta halsz meg azáltal, hogy nem éled az életed.” Márpedig Zorba él, hisz áttáncolja magát az életen. A tánc azonban nem csak az öröm és a bánat feldolgozásának eszköze, hanem egy közös nyelv, mely az egyik legbékésebb, mégis leghatásosabb módszerként egymás megértésére szolgál. Megmutatja, hogy nem felejteni kell, hanem emlékezni.

Szőcs Artur rendezése egy látványos nagyszínpadi produkció, melyben közreműködik a Miskolci Nemzeti Színház zenekara, énekkara és balettkara, a táncosok mozgását Kocsis Tamás koreografálta. Díszletként a Horesnyi Balázs által megálmodott makett falu szolgál, ami mérete miatt eleinte furcsán hat, de az előadás során szépen kitölti a teret és a jelmezekkel együtt visszaadja a görög életérzést. A musical kettős szereposztásban látható, a címszerepben Szegedi Dezső mellett Gáspár Tibort, Bubulinaként pedig Seres Ildikót és Nádasy Erikát is láthatja a közönség. Mindannyian átéléssel formálják karakterüket, ahogy a Delia szerepét kiválóan eléneklő Varga Andrea is. A fülbemászó zene változatosságával, igényességével a musical „egy forrás, melyből jó meríteni”.

Halasi Vivien

Kapcsolódó tartalmak