VLM Header VLM Webshop Viva la Musical! - Fedezd fel!
SNI FB TW YT

"HA EZT BACH HALLANÁ..." - TOMPOS KÁTYA ÉS A FUGATO ORCHESTRA KÖZÖS KONCERTJE

Különleges élményben lehetett része annak, aki ellátogatott múlt vasárnap este a Városmajorba. Alpár Balázs formációja, a Fugato Orchestra és meghívott vendége, Tompos Kátya egy bő két órás zenei utazásra invitálta meg a koncertre érkezőket. 

Nehéz lenne az együttes zenei repertoárját merev műfaji korlátok közé szorítani. Komolyzene? Világzene? Könnyűzene? Jazz, esetleg rock? Nos, ez mind a Fugato Orchestra. Alpár Balázs szavaival élve: „Nincs komoly- és könnyűzene, csak igényes és igénytelen.” Mi tagadás, van benne valami. Korunkban amúgy is nagy divattá vált a különböző műfajok közötti átjárás. S tán ez a titka a nagy népszerűségnek, ez a titka annak, hogy egészen eltérő korosztályú, érdeklődési körű embereket sikerül megszólítani. Így volt ez előző vasárnap is a Városmajorban, ahol a kifejezetten igényes, minőségi muzsikának ugyanúgy tudott örülni a klasszikus zenén nevelkedett aggastyán, mint a Tompos Kátyát a mozivászonról, vagy épp a színház világából csodáló fiatal egyetemista pár. 
 
A Fugato Orchestra mintegy másfél évtizede szórakoztatja a nagyérdeműt. Eddig két CD-albumuk jelent meg, első nagy munkájuk, a „Neander-variácók” címet viselő nemzetközi elismerést is nyert. Az együttes hangzásvilágát a szimfonikus hangszerek, s az azokat remekül kiegészítő dobok, basszusgitárok és az ötletesen használt elektronika teszik oly’ egyedivé. E legutóbbi koncerten mutatta be például a csapat egyik fiatal tehetsége, Farkas Izsák, miként is lehet Bach zenéjét egy kis „looper” technikával megbolondítani. Ehhez egy teljesen modern eszközre volt szükség, egy alig próbált elektromos hegedűre, amely képes volt egy-egy rövidebb téma rögzítésére, majd a már egyre sokasodó, rögzített szólamok folyamatosan feleseltek az újonnan játszottakkal. E technikának köszönhetően Farkas Izsák egy szédületesen virtuóz bemutatót tartott nekünk Bach d-moll toccata és fúga című művéből. A hatás nem maradt el: koncert közbeni vastaps a nézők elismeréseként. 
 
A Fugato Orchestra zenekar tagjai: Puss Ferenc – hegedű, Farkas Izsák – akusztikus és elektromos hegedű, Jekl Dóra – brácsa,
Farkas Áron – cselló, Lukács Krisztina – fuvola, Jelenik Krisztián – fuvola, Sári Szabolcs – trombita, Scheich Dávid – oboa, ének,
Veisz Gábor – basszusgitár, Madai Zsolt – dobok, Györfi Anna – ének,
s középen: Alpár Balázs – billentyűs hangszerek, zeneszerzés
 
 
No de, anélkül, hogy nagyon száraz zeneelméleti kiselőadással terhelném a nyájas olvasót – amire kellő képzettség nélkül nem is vállalkoznék -, azért érdemes tisztázni legalább az együttes nevében rejlő fúga, fugato elnevezések jelentését. A fúga az ellenpontozó (értsd: olyan többszólamú szerkesztésmód, mely a szólamokat önállónak és egyenrangúnak tekinti) műformák közül a legjelentékenyebb, melyet Bach és Händel fejlesztették tökélyre a XVIII. században. A latin fugere szóból származik, melynek jelentése: kergetni. Ugyanis „lényege abban áll, hogy többféle ének vagy hangszerszólam egy fölvett melodikus frázist vagy hosszabb-rövidebb tételt több száz taktuson keresztül, minden - főleg pedig - rokonhangnemben ismétel; úgyszólván egyik a másikat pihenés nélkül kergeti, hajszolja, mialatt a többi szólam hozzájuk a kíséreti szólamfutamokat szolgáltatja.” (forrás: Pallas nagylexikon). A fugato pediglen olasz eredetű szó, kisebb zenei műformát jelöl, korlátoltabb kidolgozású fúga-tételt, mely önállóan ritkábban, nagyobb, nem ellenpontozó művekben gyakrabban fordul elő. 
 
Mindezen definíciók után legkevésbé sincs okunk kételkedni abban, hogy Bachot is vélhetően levette volna a lábáról Farkas Izsák a fent méltatott „looper” technikával. Alpár Balázs zenekarvezető a Magyar ATV-nek adott interjújában már előrevetítette, hogy a koncerten nem csupán Bach-művek fognak elhangozni modern köntösben, de saját szerzemények is, amelynek komponálásánál az ifjú szerző figyelembe vette a nagy előd zeneszerkesztési technikáit. Ennek is van persze előzménye a XX. században. Már a 60-as, 70-es években számos pop/rock zenekar merített a komolyzenei szerzők témáiból, hangzásvilágából, kompozíciós technikáiból. A Fugato Orchestrára nagy hatást tett a Jethro Tull zenekar vezetője, Ian Anderson, aki Bach e-moll Bourée című darabját dzsessz-átiratként tette még népszerűbbé, vagy Mike Oldfield, akinek híres Tubular Bells című albumát is a barokk zenei tradíciók ihlették. 
 
Tompos Kátya: Keresztül Európán (fotó: Bácsi Róbert László)
(A főoldalon megjelenő Tompos Kátyáról készült fotó Nánási Pál munkája)
 
Az est vendégeként Tompos Kátyát kitörő lelkesedés fogadta. Ismerhetjük őt a filmvászonról, a színház világából, valamint könnyűzenei koncertek színpadáról is. Első önálló albuma két éve jelent meg Keresztül Európán címmel. Joggal vetődik fel azonban a kérdés, vajon mit tud kezdeni ma egy gyönyörű és tehetséges színésznő-énekesnő Bach zenéjével? Alpár Balázs az ATV-nek adott interjújában elmondta, Tompos Kátya számtalan színházi és filmszerepében már korábban is énekelt Bach széles repertoárjából. A vendégszerepléssel pedig nem titkoltan az volt a cél, hogy az együttes és a művésznő megtalálják a „közös hangot”. Ennek jegyében csatlakozott Tompos Kátya a Bach-repertoár különböző stílusú interpretációihoz, s ekként szólaltak meg a művésznő állandó zeneszerzőjével, Hrutka Róberttel közös szerzeményei a Fugato Orchestra sajátos előadásában. A Nemzeti Színház tehetséges színésznője pedig új oldaláról mutatkozott be: a mélyen megindító, Babákkal játszott című dalnak ugyanis nemcsak előadója, de szövegírója is ő maga volt. E dal alapja lehet egy készülőben lévő második önálló albumnak is. Tompos Kátyától az est folyamán nem is kaphattunk mást, mint amit már megszokhattunk tőle: precizitást, szárnyaló szabadságot, mélyről fakadó muzikalitást. Ott, ahol ugyanis nem volt dalszöveg, egyszerűen a hangja volt a hangszere. Lásd mindjárt az en tré-ját, melyben Bach c-moll Partitájának egyik részletét adta elő csupán dúdolva, némi szvinges lüktetéssel. 
 
A Fugato Orchestra vendégével, Tompos Kátyával együtt egy kifejezetten kellemes és szellemes zenei utazásra invitálták a nézőket. Egy olyan utazásra, ahol a dallamok szárnyalását nem béklyózták műfaji megkötöttségek. Tökéletes stílusérzékkel mutatta meg ez a lelkes együttes, miként lehet Bachot a mai kor nézőjének füléhez, s nem utolsósorban szívéhez közel hozni, s főként, hogy hogyan lehet a nagy előd munkásságából tanulva kortárs darabokat szerezni, új minőséget létrehozni, egészen egyszerűen: fülbemászó, minőségi muzsikával a nagyérdeműt megajándékozni. 
 
Rechtenwald Kristóf

Kapcsolódó tartalmak