VLM Header VLM Webshop Viva la Musical! - Fedezd fel!
SNI FB TW YT

ÍGY KÉSZÜLT A JÉZUS KRISZTUS SZUPERSZTÁR - 5. RÉSZ

Világpremier - 1971. október 12.
A Jézus Krisztus Szupersztár megírásának története Tim Rice önéletrajza alapján
5. rész

 

A lemez amerikai sikere miatt az a döntés született, hogy a Broadway-n, és ne a West Enden debütáljon az előadás. Robert Stigwood a produceri csapathoz csatlakozva azonnal lépéseket tett a világpremier előkészítésére. De nem volt elég gyors.

Az album sikerét követően gombamód kezdtek szaporodni a színpadi kalóz-produkciók, elsősorban Amerikában. Ez több szempontból is problémát okozott az alkotóknak. Egyrészt anyagi téren, hiszen az engedély nélküli bemutatók bevételéből nem kaptak jogdíjat. Másrészt, mert az első színpadi megjelenést művészeti szempontból is szerették volna felügyelni. Attól tartottak, hogy egy-egy rossz, a szándékaikkal ellentétes megvalósítás a közönség eltántorításával árthat a műnek.

Robert Stigwood egy hadseregnyi jogászt állított munkába a kalóz-előadások betiltására. A jogi hercehurca Amerika 22 államában folyt több millió dolláros költséggel. Stigwood azonban tudta, hogy később ez az összeg meg fog térülni. Egy pozitív hozadéka is volt a kalóz-előadásoknak: népszerűségük igazolta, hogy színpadon is hatalmas lehetőség rejlik a rockoperában.

A Broadway-premierre készülve megkezdődtek a meghallgatások New Yorkban és Los Angeles-ben. Az album énekesi gárdájából egyedül a két amerikai, Yvonne Elliman és Barry Dennen kaphatott lehetőséget az Egyesült Államokban. Külföldiek szerződtetéséhez az amerikai Színész Szakszervezet beleegyezésére lett volna szükség (ez ma is így van), de egyrészt nem sok esély lett volna arra, hogy az angol énekesek áthozását jóvá hagyják, másrészt Murray Head és Ian Gillan énekesi karrierük miatt valószínűleg úgysem tudtak volna egy évet a Szupersztárra áldozni. A két főszerepet így Jeff Fenholt és Carl Anderson kapta meg.

A Broadway-premier előtt országos koncertturnét indítottak Yvonne Elliman, Jeff Fenholt és Carl Anderson közreműködésével. Nem volt díszlet, nem voltak kosztümök, és nem voltak sztárok sem, így a koncert sikere egyedül a Jézus Krisztus Szupersztár ismertségén és kedveltségén múlt. 1971. július 12-én Pittsburgh-ben majd' 14 ezer ember előtt debütált a koncert-változat óriási sikerrel. A bevétel megdöntötte az aréna korábbi, Tom Jones által felállított rekordját.

A Broadway-premierre készülve egy új dal is született: a szerzők úgy érezték, hogy Yvonne Elliman csodálatos hangja több dalt érdemel, és megírták a Could We Start Again-t. További változtatás volt, hogy az albumon hallhatóhoz képest megduplázták Jézus és Pilátus közös jelenetének hosszát.

A világpremier megrendezésére az opera és a próza műfajában is járatos Frank Corsanót kérték fel. A szerzőknek tetszett Corsano koncepciója, Robert Stigwood azonban 1971 júliusának végén kiadta a rendező útját, és felvette helyette a jóval merészebb, a Hair világpremierének rendezőjeként megismert Tom O'Horgant. Mindössze 10 hét volt hátra a premierig. A rendező a szereposztásban egyetlen lényeges változtatáshoz ragaszkodott: Júdás szerepében mindenképpen a Broadway-n is elismert Ben Vereent szerette volna látni.

Webber végig New Yorkban maradt a próbák ideje alatt, Tim Rice viszont visszautazott Angliába. A próbafolyamatról csak szerzőtársa, valamint David Land és Robert Stigwood elbeszélései alapján tájékozódott. Webber - ahogy később is számtalanszor - a premierhez közeledve egyre borúlátóbb lett, és katasztrófát jósolt. A két impresszárió ezzel szemben mindvégig derűlátó maradt.

Sajnos ezúttal Webber megérzései bizonyultak helyesnek.

1971. október 12-én a New York-i Mark Hellinger Színházban tartották a Jézus Krisztus Szupersztár világpremierét. A hatalmas, csillogó premierpartin csak éjfélig tartott a jó hangulat, ekkor ugyanis kijöttek a hivatalos kritikák. A kevésbé jelentős Daily News kivételével a többi napilapban az előadás negatív vagy vegyes kritikákat kapott. Ezek után talán nem meglepő, hogy az év végi Tony-gálán nem sok babér termett a produkciónak. A legfontosabb díjnak tartott Legjobb új musical kategóriában még jelölést sem szereztek. A produkció megbukott, de legalább pénzügyileg sikerült nullszaldósra kihozni a mérleget: a befektetők visszakapták a pénzüket, és még némi profitot is elkönyvelhettek.

Negyedik rész: A concept album

Hatodik rész: Bemutatók világszerte
 

Volf Anna

Kapcsolódó tartalmak