VLM Header VLM Webshop Viva la Musical! - Fedezd fel!
SNI FB TW YT

ÍGY SZÜLETETT A SAKK - 2. RÉSZ

Sorozatunk második részében a Sakk színházi verziójának nemzetközi történetét vesszük górcső alá a West Endtől a Royal Albert Hall-ig.

A Sakk színpadi világpremierét 1986. május 14-én tartották Londonban, a Prince Edward Színházban. Az előadás megrendezésére eredetileg Michael Bennettet kérték fel, aki azonban a szereplők kiválasztása után egészségügyi okok miatt leköszönt, helyét a Macskák és A nyomorultak világpremierét színpadra állító Trevor Nunn vette át. A koncept album három énekese, Elaine Paige, Tommy Körberg és Murray Head a színpadi változatban is szerepet kapott. Barbara Dickson nem tudta vállalni a színpadi előadásban való részvételt, így Szvetlána szerepét Siobhán McCarthy kapta.

A lemezen hallható zenei anyag recitatívókkal bővült, és természetesen a cselekményt is kiegészítették az alkotók. A Sakk akkor rendkívül magasnak számító, 12 millió dolláros költségvetésből valósult meg. A kritikai fogadtatás vegyes volt, dicséretet és bírálatot egyaránt kapott az előadás. Az évad végén a musicalt, valamint Elaine Paige-et és Tommy Körberget Olivier-díjra jelölték, és bár ezt a díjat nem, a Színikritikusok díját végül elnyerte a produkció. A Sakk 1989. április 8-áig futott Londonban.

A három szerző és a három főszereplő a londoni premier előtti sajtófotózáson

A Broadway-premier előtt a kreatív csapat úgy döntött, hogy teljesen átírja a darabot, hogy jobban passzoljon az amerikai közönség elvárásaihoz. Trevor Nunn kérésére Richard Nelson azzal a céllal nyúlt a szöveghez, hogy a libretto az új változatban hangsúlyosabbá váljon. Ennek a változtatásnak köszönhetően sok prózai rész került az előadásba. Változott a helyszín, a cselekmény, a szereplők, és az alaptörténetet megtartva előtérbe kerültek a magyar vonatkozások.

A New York-i verzió teljesen új második felvonást kapott. A korábbival ellentétben a teljes előadás csupán egy sakkvilágbajnokság, nem pedig kettő. Az első felvonás Bangkokban, míg a második Budapesten játszódik. A Broadway-változat elején az 1956-os forradalom idejében járunk, egy apa mesél később külföldre menekített lányának a játék történetéről. A történet szerint Florence várja visszatérését szülővárosába, azonban emlékei már elég halványak. Az apa szabadon engedéséért cserébe Anatolijnak vissza kell térnie a Szovjetunióba, de ő szerelméért, Florence-ért vállalja ezt is, és a bajnokság elvesztését is. Ám hogy áldozata hiábavaló, az csak távozása után derül ki.

Az előadáshoz Robin Wagner új díszletét használták, melynek két mozgatható tornyát a filmszerű hatás elérésének érdekében az egész játékidő alatt mozgatták.

Az első premier előtti (úgynevezett preview) előadás 1988. április 11-én egy technikai problémának köszönhetően négy óra hosszúságúra sikeredett, másfél órás szünettel. A premiert 17 preview-előadást követően április 28-án tartották, a bemutató után még további 68 előadást élt meg a nyolcvan százalékos kapacitással futó produkció.

A kritikusok közül sokan a szövegkönyvet bírálták, de a főszereplők (Judy Kuhn, David Carroll és Phipip Casnoff) alakítása mindenki tetszését elnyerte. Pozitív kritikákat is kapott az előadás. A Providence Journal szerint „az előadás egy erős, csodálatosan ódivatú történet, mely még mindig keserédes, nyers világnézetet nyújt (…) érdekfeszítő, mozgalmas produkció (…) ötletességgel és szenvedéllyel keverve.”

Az előadást az évad végén 5 kategóriában Drama Desk, 2 kategóriában Tony-díjra jelölték.

1990-ben turnéra indult a musical az Egyesült Államokban, ekkor a hidegháború végét is beépítették a darabba. Kivették belőle a Broadway-változat számára írt dalokat, visszaállt az eredeti sorrend, és a szövegkönyv is módosult. A Szovjetunió bukásával a Sakk történelmi musicallé vált: Tim Rice egy 1990-es, rövid ideig futó Off-Broadway előadás számára írt változatában egészen az 1972-es évig vitte vissza a történetet.

A következő tizennyolc évben a Sakk sikere felemás volt: az album elismert lett, a szövegkönyvet viszont rendszeresen érték bírálatok. A musicalt az újabb bemutatók alkalmával rendszeresen átdolgozták, ezen előadások közül sok a londoni és a New York-i változatból is kölcsönöz elemeket. Az első jelentősebb Broadwayre való visszatérési kísérlet egy 1990 nyári turné volt, Carolee Carmello, John Herrera és Stephen Bogardus főszereplésével, Des McAnuff rendezésében.

Az ausztráliai premierre 1991 nyarán, Sydney-ben, a Theatre Royalban került sor. Az előkészületeket Tim Rice vezette, aki a londoni és a New York-i változatból is használt elemeket. Ebben az előadásban nagyobb hangsúlyt kapott a zene, a cselekmény pedig egyszerűbb lett: mindkét felvonás Bangkokban játszódik, Florence nemzetisége magyarról csehre változott, így az 1956-os utalások 1968-asokra módosultak.

1994-ben a svédországi Göteborgban koncertként adták elő a művet, a következő évben pedig a Sakk Los Angelesbe is eljutott.

Dániában az előadást Craig Revel Horwood rendezte meg 2001-ben. A produkció később turnéra is indult.

A 2002-es stockholmi verzió célja a gyökerekhez való visszatérés volt, mellőzve a politikai szálakat.

A musicalnek 2003-ban újabb koncertváltozata született New Yorkban, majd 2007-ben Los Angelesben is készült egy hasonló feldolgozás.

Tim Rice 2001-ben egy, a San Francisco Chronicles-nek adott interjújában így vallott: „A Sakk, a mindenkori kedvencem viszonylagos bukása után teljesen kiábrándultam a színházból.” A szövegíró a következő években azon dolgozott, hogy legyen a musicalnek egy olyan angol nyelvű változata, amit örömmel ajánlhat a rendezőknek és producereknek egyaránt. Így született meg a Royal Albert Hall-ban bemutatott koncert.

Rice megtartott néhány, a Broadway-előadáshoz készült jelenetet és dalt, de a Sakk lényegében visszatért 1984-es gyökereihez. Elmondása szerint a koncert programját tekinti a „hivatalos változatnak”, mivel a korábbi bemutatók meglehetősen szabadon kombinálták a cselekményt és a dalokat. A felújított, dramatizált koncertet 2008. május 12-én és 13-án a Warner Bros. Records gondozásában, a Londoni Filharmonikus Zenekar közreműködésével mutatták be a Royal Albert Hall-ban. Anatolijt Josh Groban, Florence-et Idina Menzel, Freddie-t Adam Pascal, Waltert Clarke Peters, a bírót a Wet Wet Wet együttes egykori frontembere, Marti Pellow, Szvetlánát Kerry Ellis, Molokovot pedig David Bedella alakította. A koncertről felvétel is készült, mely CD-n és DVD-n is megjelent.

Halasi Vivien

Kapcsolódó tartalmak