VLM Header VLM Webshop Viva la Musical! - Fedezd fel!
SNI FB TW YT

"ITT VOLT ÉS CSODÁT TETT, AZTÁN ELREPÜLT" MARY POPPINS 300. ALKALOMMAL A MADÁCH SZÍNHÁZBAN

300. előadásához érkezett a Mary Poppins musical a Madách Színházban.
2017. december 10-én immár 300. alkalommal csendültek fel a varázslatos dada történetének jól ismert dallamai. A jubileumi estén dupla és tripla szereposztásban játszották a darabot, azaz egymást váltva, sőt néha egyszerre 3 Mary, 3 Berti, 2 anya, 2 apa, 2 Andrew kisasszony volt többek között a színpadon, egyedülálló élményt nyújtva a közönségnek. Szirtes Tamás, a darab rendezője elárulta, hogy annak idején azért találták ki a szerepek megsokszorozását, hogy ilyenkor megmutassák, milyen gazdag a színház tehetségekben. „Én mindig felemelőnek tartom, amikor egyszerre megjelennek. Ez valami csodálatos, hogy három teljesen különböző személyiség, egyéniség, más-más tudással, és mégis annyira egyek.”
 
Szirtes az előadás utáni partin köszönetet mondott a produkció minden résztvevőjének. „Amit itt ma este a kollégák produkáltak, abban kb. 50-60 ember munkája van, a háttérben, a színpad alatt, fölött, összhangban, egymásra figyelve és rendkívül nagy szeretettel. Sokféle ember dolgozik a színházban, díszítők, világosítók, nehéz fizikai munkát végzők, fodrászok, öltöztetők, kellékesek, a titkárság tagjai, egy hatalmas zenekar, egy backstage kórus, olyan énekesek, akik egy pillanatra sem kerülnek a néző elé, de az intenzitásuk, a dinamikájuk benne van az előadásban. És persze a színpadon a csodálatos színészeink.” A rendező bevallotta, hogy amikor 2012-ben bemutatták, először csak egy viktoriánus történetet látott benne, egy szép mesét a régmúltból. Aztán rájött, hogy több ennél, ezért tud estétől estére újabb nézőket elvarázsolni. „Ennek a történtek minden pillanata itt van és él. Láttam ma a közönségen, hogy visszafojtott lélegzettel várta az eligazító mondatokat, hogy egy válságban mit kell tenni. Mi van, ha az embert kirúgják az állásából, ha hirtelen elhidegül tőle a férje vagy a felesége, vagy nem tud mit kezdeni a gyerekeivel, hogyan kell ezeket a teljesen hétköznapi helyzeteket megoldani. Az egy kedves dolog, hogy valakit befúj a szél, és az ott van öt percig és valahogy megoldja. Ez természetesen mese, nem gondoljuk, hogy így van. Mégis, arra a pillanatra elhisszük, hogy ha azt az egy schillinget valakinek odaadjuk, akkor talán egy jó másodpercet adtunk. És ez a mai felkavaró és zavaros világban kapaszkodó lesz, és jól esik azt hinni, hogy a konfliktusokra van megoldás. És van is megoldás: egy ilyen együttműködés, hogy mindenki félre tudja tenni a saját baját. Tele vagyunk problémákkal, de amikor belépünk ide a színházba, valami visszajön a gyerekkorból, a gondatlanságból, az indokolatlan, de mégis létező reménységből. És úgy örülünk, amikor a Mary elrepül a nézőtér fölött. Tudjuk, hogy valahol ott a drót és biztos be van akasztva, de hát mégiscsak itt volt és csodát tett és aztán elrepült. Én azon vagyok, hogy ezt még csináljuk tovább.”
 
Szente Vajk, Berti egyik megformálója azt hangsúlyozta, hogy a Mary Poppins a Madách Színházban nem kimondottan gyerekdarab, ő pont ebben látja a sikerének titkát. „A családi szórakoztatás egy nagyon jó színházi forma, egyszerre szól a felnőttekhez és a gyerekekhez. A felnőtteknek egyfajta életvezetési tanácsot ad, a gyerekeknek pedig elragadó és szemkápráztató mese. A tanár úr nagyon figyelt arra, hogy ne csak egy látványos musical előadást rendezzen, hanem ott legyen ennek a mélyen egy család élete, az életük megváltozása. Hogy döbben rá egy férfi és egy nő, hogy hogyan kell felnevelni két gyereket és elindítani őket a világban.” Persze az is fontos szerinte, hogy a kicsik is tudnak vele azonosulni, oda tudják képzelni magukat Jane vagy Michael szerepébe.
 
Csonka András, a másik Berti magát a történetet és a dalokat emelte ki. „Mindenkinek van valami Mary Poppins élménye, aki annyi idős, mint én, annak is, aki fiatalabb, annak is. Vagy a szülei mesélték neki vagy olvasta a könyvet vagy látta a filmet, ezért kíváncsi élőben is rá. Szerintem az igazi családi musicalnél az a siker kulcsa, hogy szülő sem unatkozik a gyereke mellett, az ő lelke is kap sok mindent, megért valamit és más lesz, elvarázsolódik felnőttként is. Ezek a dalok pedig slágerek lettek, önálló életet éltek a darabtól függetlenül is, gálaestek és egyéb ünnepi musical összeállítások szereplői. Azt gondolom, hogy az sem árt, ha egy musicalben a dalok már ismerősen csengenek. Én remélem, hogy a szereposztás is ezt erősíti. Mi is, a három Berti, természetesen nem vagyunk egyformák, egész más karakterek, más alkatok, szerintem ez ettől izgalmas, mind a hárman mást hozunk ki ebből.”
Abban minden megkérdezett színész egyetértett, hogy igazi álomszerep a musical összes alakja. „Én mindent szeretek ebben a szerepben, az első pillanattól az utolsóig.”– foglalta össze Csonka. „Csodálatos jutalomjáték. Ha lerajzolhattam volna egy papírra, hogy milyen hatásokat szeretnék elérni a színpadon egy előadás által a közönségnél, ez lett volna az. Gyönyörű megindító történet, nagyszerű táncokkal, koreográfiával. Én minden este, amikor ezt játszom, hálát adok a sorsnak, Istennek, hogy megtehetem.” Abba is beavatott minket, hogy milyen nehézségek akadályozták. „2009-ben porckorongsérvem volt, a lábamat alig bírtam felemelni, annyira fájt, azt hittem, vége az egész karrieremnek. De sikerült kikúrálnom magam a próba indulására, és meg tudtam csinálni. Ráadásul tériszonyom van, nagyon féltem a tetőn mászkálni! Mindig plusz motiváció legyőzni a félelmeimet. Nekem ilyen izgalmaim voltak. Az saját korlátaim leküzdését jelenti ez a darab.”
 
„Én nagyon vágytam arra, hogy a Mary Poppinsban játsszak és megadatott, ráadásul pont egy olyan életszakaszomban, miután egyre kevesebbet álltam színpadon, azóta sokkal többet vagyok a színpad másik oldalán. Mégis mint egy bástya, ez megmaradt nekem, az én színészi életem egyik utolsó bástyája.” – vallotta Szente Vajk, aki azt is elárulta, hogy régóta várta ezt a musicalt.„2008 körül láttam Londonban ezt az előadást, Oroszlán Szonja ugyanekkor nézte meg Amerikában. Hazatérve mondtam, hogy hoztam neki ajándékot, mondta, hogy ő is nekem. Elővettem egy Mary Poppinsos kulcstartót, erre ő is elővett egy Mary Poppinsos kulcstartót. Úgyhogy végül nem adtuk át egymásnak, hanem megbeszéltük, hogy addig magunknál tartjuk, amíg egyszer mi is be nem mutatjuk ezt. De akkor még híre-hamva se volt, és 3-4 éven át várt a kulcstartó, s aztán a premieren kicseréltük.”
 
Auksz Éva később csatlakozott a csapathoz. „Nagy meglepetés volt, amikor engem felkértek Mary szerepére, mert úgy kerültem bele negyediknek. Hirtelen kellett beugranom, 2 hét alatt. Az ember ilyenkor nem is gondolkodik azon, hogy meg tudja-e csinálni vagy nem, hanem egyből fejest ugrik. Ebbe muszáj beleállni, egy ilyen csodálatos darabba, bármi áron is, de bekerülni. Ezt egyszerűen csinálni kell. Fantasztikus a témája, elképesztő a rendezése, csodálatos a zenéje és döbbenetesen jó a szereposztása. Ennél jobb csillagzat alatt nem állhatott volna össze egy darab. Ha ez nem élne meg 300 előadást, az lett volna a szakma tragédiája.” A színésznő a rövid és nehéz próbafolyamat után tökéletesen magára talált a szerepben. „Szerintem félelmetesen nehéz munka ez, de gyönyörű és minden egyes előadás után belehalunk. De beszéltük a többi Maryvel, hogy nekik se volt még ilyen nehéz előadásuk, de megéri, mert annyira szeretjük csinálni. Az nem kérdés, hogy ez menjen még 600-szor!”
 
                                                                                                                              Polauf Eszter

Kapcsolódó tartalmak