VLM Header VLM Webshop Viva la Musical! - Fedezd fel!
SNI FB TW YT

MA 25 ÉVES A PADLÁS! - ÖSSZEFOGLALÓ

A Padlás című mesemusical Presser Gábor, Sztevanovity Dusán, és Horváth Péter tollából származik. Az előbbi két alkotó 1986 nyarán fogott hozzá a mű megírásához Zsennyén. Eredetileg egy mesesorozathoz és az új Zorán-albumhoz terveztek dalokat írni, azonban A Padlás végül úgy lekötötte az idejüket, hogy ezekre csak később került sor.

Az alkotói folyamat elején Müller Péter is részt vett a munkában, ám hamar kivált, és elkezdett egy saját darabon dolgozni, melyet ma Doctor Herz címen ismerünk. A mesemusical miatt Sztevanovity Dusán anno plágiumpert indított ellene, „ötleteinek és szinopszisának jogosulatlan újrahasznosítása” miatt, és bár az ügy peren kívüli megegyezéssel zárult, A Padlás hazudós házmestere, Témüller úr Müller Péternek köszönheti a nevét.

Érdekesség még a musical egy zeneszámának, a Szilvásgombócnak a története. Az írás ideje alatt ugyanis Radnóti Zsuzsa édesanyja többször készített a szerzőknek szilvásgombócot, és az ő „édes kisbolygói” ihlették a mára önmagában is slágerré vált betétdalt, ő maga pedig valószínűleg Mamóka alakját.

A darab első olvasópróbájára egy év múlva, 1987 novemberében került sor a Vígszínházban, Marton László rendezése alatt. Horváth Péter ekkor került kapcsolatba a darabbal, és a rendező javaslatára a prózai részek megírásában volt a másik két szerző segítségére. A színház akkoriban nem engedhette meg magának, hogy saját díszletet és nagyzenekari alapot készítsen a műhöz. A díszlet Robinson kivételével a többi előadás kellékeiből állt össze – Sztevanovity Dusán dolgozószobájának mintájára, a zenét pedig Presser Gábor és Kiss István készítették, hangszerenként felvéve, majd összevágva. A darabban használt varázskönyvet Rubik Ernő tervezte.

A legelső, eredeti szereposztás a következő volt:

Rádiós – Kaszás Attila (Presser saját elmondása szerint kifejezetten rá írta ezt a szerepet)
Süni – Igó Éva (350x játszotta el ezt a szerepet, ma már Mamókát alakítja)
Mamóka – Tábori Nóra
Barrabár/Révész – Hegedűs D. Géza
Herceg – Méhes László
Lámpás – Rudolf Péter
Kölyök – Pápai Erika (ő játszott a legtöbb alkalommal a darabban, Süni és Kölyök szerepében)
Meglökő – Rácz Géza
Témüller – Balázs Péter
Detektív – Vallai Péter
Üteg – Seress Zoltán
Robinson – Sipos András

A bemutatóra 1988 januárjában került sor, azóta pedig a Vígszínház legsikeresebb darabja lett, és a legtöbbet játszott magyar musical. A mű 2008-ban, 20. születésnapjára díszelőadást, új szereposztást és új műsorfüzetet „kapott”, 2011-ben pedig sor került a 750. előadására. A Padlást országszerte mintegy 30-szor mutatták be, köztük  12 vidéki színházban (Egerben, Kecskeméten, Nyíregyházán, Sopronban, Szegeden, Székesfehérvárott, Veszprémben, Esztergomban, Szigetszentmiklóson, Miskolcon, Zalaegerszegben, Győrben), sőt, külföldön is.

Huszonötödik születésnapját ma, azaz 2013. január 29-én ünnepeli. Ennek tiszteletére a Vígszínház jubileumi előadást szervez, mely egyben a 800. is, és számos régi és új szereplő ünnepli a musicalt. Mi több, a Miskolci Nemzeti Színház zenekara és Presser Gábor a február 2-ai miskolci bemutató alkalmából végre egy új, igazi nagyzenekari alapot készített hozzá.  

Az újrahangszerelt felvétel Presser Gábor és Holló Aurél munkája, melyen maga a szerző zongorázik, és Cser Ádám vezényel. Az új alap a miskolci premieren lesz először hallható a nagyközönség számára, a sajtós munkatársak viszont már a mai fotóspróbán megcsodálhatták. Mindenkinek csak ajánlani tudjuk az előadást, a tehetséges színészek és a fantasztikus dalok összessége valósággal lehengerli majd a nézőket. A nagyzenekari hangzásvilág sokkal jobb minőségű dalokat eredményez, ezáltal valódibb élményt nyújt, és méltán nevezhetjük mérföldkőnek A Padlás  történetében. Bár ez ma még nagyon merész gondolatnak tűnhet, de ott van a levegőben, hogy egy nap talán minden egyes előadáson élőben hallhatjuk majd a zenészeket.

 „Ez a musical tízéves kortól bárkinek szóló mesejáték. Biztos, hogy tizenöt év múlva is elő lehet majd venni, és akkor is tud szólni a nézőkhöz. Mert semmiféle divathoz nem kötődik. Presser zenéje csodálatos. Minden tudása benne van, és még mindezekhez hozzá is tudott tenni.”
– Sztevanovity Dusán

Orosz Petra

Kapcsolódó tartalmak