VLM Header VLM Webshop Viva la Musical! - Fedezd fel!
SNI FB TW YT

TÚLÉLNI - BÁRMI ÁRON (NŐK, SZÍNMŰ A KARINTHY SZÍNHÁZBAN)

Sokféleképpen próbálhatunk meg túlélni. Beregi Józsi, egy pesti bérházban bujkáló zsidó fiú a második világháború végóráiban a nőket választja. Ágyról ágyra, kegyből kegybe jár, és közben menthetetlenül zsákmányolja ki szeretteit. Bármit a megmenekülésért.

Beregi Józsi (Dányi Krisztián) karakteréből néhol fontos pillanatokban hiányzik ugyan az elszántság, de követhetően érzékelteti a felszabadító seregekre váró kétségbeesett fiú elveszettségének fokozódását. Az érte mindent megadó Nelli (Murányi Tünde), aki örömlányként dolgozik, hogy megfelelő mennyiségű és minőségű ennivaló kerüljön az asztalra, nem leli örömét a földi táplálékokban. Neki Józsi szerelme kell, amit soha nem kaphat meg igazán, hiába áltatja magát. Murányi Tünde profin bújuk a földhözragadt nő szerepébe, mikor biztossá válik, hogy Józsi továbblépett, nem alázkodik meg, nem rendez a kelleténél nagyobb jelenetet, beletörődik a sorsába.

Ferencziné szerepében Bencze Ilona a nagyszerűség pillére. Lassan, de biztosan dől be Józsinak, hiszen hűtlen férje oly régóta állomásozik a fronton. Mindhárom felvonásban megvan a maga katarzisa. Ferencziné lányát, Adrit (Gáspár Kata) félti, a naiv kislányt, aki a történtek végére felnő. Bár karakterfejlődése inkább egy pillanat alatt történik meg, mintsem fokozatosan, ahogy a megrendült lakosok felszivárognak a légópincéből a valóságba, úgy Adri is eldobja játékait, mert ebben a világban már biztosan nem lel örömet bennük.

Józsinak még a nyilasok ellenőrző-bizottságának egyik tagját, a kimért és fagyos Mikucznét (Kerekes Viktória) is sikerül ledöntenie betonbiztos alapzatáról. Kerekes Viktóriának ugyan a harmadik felvonásig kell várnia, hogy röviden megmutassa tehetségét, de a türelem valóban rózsát terem. A háttértörténetet erősítő további karakterek mellett kulcsfontossággal emelkedik ki Husznárné (Vertig Tímea), aki Józsi felszabadulás utáni jövőképét segít láttatni, hiszen nem változunk. Ilyen még a Kalauznő (Balázs Andrea) esete is. Ha a földiekben nem reménykedhetünk, hát az éghez fordulunk.

Karinthy Márton rendezése remekül aknázza ki a viszonylag kisebb színház lehetőségeit. Horányi Júlia jelmezei és Juhász Kata díszlete fogószínpadra álmodva mozgalmassá és látványossá teszik az események folyását, a színpad forgásával mi is könnyen követjük a történéseket. Jó a háromszintűvé emelt tér, a pincétől egészen a tetőig ellátunk.

Rendkívül pozitív, hogy Józsi udvarlásai nem rövidültek. Bizony sokszor, sokan estek már abba a csapdába, hogy a nagy Casanova-alakokat az idő múlásával leegyszerűsítették: az első udvarlás hosszú tízperceket vesz igénybe, majd a rá következők csupán kacér pillantásokat igényelnek. Szóval Beregi Józsi megküzd mindenkiért, ami így valóban el is hihető. Mindennek ellenére úgy érződik, hogy bizonyos pontokon sokáig nem mozdulunk előre és bár ismét méltatnom kell, hogy a Karinthy Színház intimebb közegében kerül színre ez a színmű, úgy vélem nem feltétlenül kellett volna megtartani a három felvonásos bontást. Sokat nevetünk (főleg Nelli szavain és Ferencziné mimikáján), néha egy kicsit kényszeredetten kivárunk, de minőségi keresztmetszetet kapunk a háború végnapjairól.

Kapcsolódó tartalmak