VLM Header VLM Webshop Viva la Musical! - Fedezd fel!
SNI FB TW YT

MESSIÁS KICSIT MÁSKÉPP - INTERJÚ VÁRKONYI MÁTYÁSSAL

"A kísérletezésre mindig van megfelelő odafigyelés."

2017. április 25-én a Müpában mutatják be a Messiás.ma című rockoratorikus passiót. Várkonyi Mátyással - aki egy személyben a produkció megálmodója, rendezője, hangszerelője, dramaturgja és karmestere is - a műfajteremtésről, modernizálásról és a Rock Színházas kapcsolódásokról beszélgettünk.

A reformáció 500. évfordulója alkalmából megrendezett emlékév keretében miért pont Händel Messiás című oratóriumára esett a választása?

A reformáció egyik nagyon fontos és kedvelt műve ez az oratórium. Azt szeretnénk, ha a Messiás.ma nem egy hagyományos barokk koncert lenne, hanem egy olyan előadás, ami jobban eljut majd a fiatal, illetve a komolyzenéért kevésbé rajongó közönséghez is.
 

Mi kell napjainkban ahhoz, hogy egy oratóriumot szélesebb rétegek számára is befogadható és élvezhető formában mutassanak be úgy, hogy a komolyzene kedvelőinek se okozzanak csalódást?

Ez számomra is az első pillanattól kezdve fontos kérdés volt, amit majd csak a bemutató után tudok megválaszolni. Händel saját korának egyik populáris zeneszerzője volt. Nagyon szerette a szép szövegeket és dallamíveket, tehát én is ezen az úton indultam el. Azonban az oratórium egy statikus műfaj, ahol bizonyos zenei részletek nem jelentenek olyan nagy érzelmi többletet. Nálam az új megközelítés abból ered, hogy színháziasabbá teszem ezt a művet.
 

A Messiás.ma előadás kapcsán létrehozta a rockoratorikus passió műfaját. Ön szerint mennyire fogadja nyitottan a magyar közönség az ismeretlen zenei stílusokat?

Egész pályafutásom alatt azt tapasztaltam, hogy a kísérletezésre mindig van megfelelő odafigyelés. Abból a szempontból viszont változott a kor - és ez részben a darab üzenete is - hogy nagyon sok információ, médiazaj ér minket, ami elvonja a figyelmünket az igazán lényeges dolgokról.
 

Fotó: Oliver Sin / 1foto.hu

Mi a titka a komolyzene és a rockzene együttes erejének? Mitől működik egy crossover szerű zenei világ?

Azt tűztem ki célul, hogy a jó ízlés keretein belül maradjak: csak ott tegyek hozzá modern elemeket, ahol azok emelik vagy érdekesebbé teszik a zenét, fenntartják a figyelmet és dramaturgiai funkciójuk is van.
 

Hogy lehet egy bibliai szöveg fordítása közérthető és újszerű, de egyszerre a passió eredeti üzenetéhez is hű?

Egy mondatfüzér a Bibliában az akkori viszonyok alapján határoz meg magatartásformákat vagy eseményeket. Ma már megváltozott a gondolkodásunk, mert más élményeink vannak, máshogy tanultuk, más közegben szocializálódtunk. Ugyanazt az üzenetet kell mai szavakkal kifejezve abba a gondolati világba belehelyezni, amiben ma élünk, úgy hogy az mai értelmezést nyerjen. 
 

Az előadásban szerepet kapnak korunk mindennapi használati eszközei is. Mis a sikeres modernizáció titka?

A próbák során egyből megmutatkozott, hogy nagyon finoman és természetesen kell hozzányúlni az eredeti műhöz. Ebben a feldolgozásban Jézus és az emberek viszonya az érdekes, hogy a tömeg kezdetben rajong érte, majd utána eldobja. Ez ma is egy fontos kérdés, hiszen egy embert néha ajnároznak, majd gyűlölik és eltaszítják maguktól. Ebből a szempontból ez a történet még ma is aktuális.
 

Mennyire ment gördülékenyen a különböző műfajok világából érkező művészek összekovácsolódása?

Ez a folyamat még mindig tart. Karácsony Jánossal és Horváth Charlie-val a Generálban játszottam együtt, ők a könnyűzenét és a rockzenét képviselik, de nagy élvezettel vetették bele magukat a munkába, mert ez nekik is egy izgalmas feladat. Az előadásban részt vesznek az Inversedance - Fodor Zoltán Társulat tagjai is, akik a kortárs tánc palettáján mozognak. Malek Andrea is a Rock Színházban kezdte pályáját. Szemenyei Jánossal és Földes Tamással szintén több darabban dolgoztunk már együtt.


Fotó: artsillustrated.pro

Nagyon összetett feladatot vállalt, hiszen Ön a darab rendezője, hangszerelője, dramaturgja és karmestere is. Mennyire nehéz ennyi terület összehangolása, koordinálása?

Régen az első hegedűs egy személyben karmester is volt. Händel is orgonált, illetve csembalózott. A Messiás.ma előadás megrendezéséhez a zenei ismeretek is nagyon fontosak, azonban ritka az a rendező, aki el tud igazodni a zenei formákban is. Fodor Zoltán, az Inversedance koreográfusa az alkotótársam, de az alapgondolat tőlem származik.
 

A Jézus Krisztus Szupersztár 1986-os magyarországi ősbemutatójának szereplői közül többen is részt vesznek ebben a produkcióban is. Milyen volt velük újra együtt dolgozni?

Szerencsére a mai napig jó barátságot ápolok azokkal, akikkel a Rock Színházban dolgoztam együtt. Csuha Lajos és Makrai Pál már a Jézus Krisztus Szupersztárban és a Sztárcsinálókban is apostolok voltak, és ez ebben az előadásban sem lesz másként. A hagyományos oratóriumi énekesek - Rácz Rita, Balogh Eszter és Gábor Géza - mellett Csengeri Attila is fellép majd, aki eddig musicalt és operettet énekelt, de kiválóan teljesít ebben a feladatban is. Nagyon örülök ennek a találkozásnak, mert megmutatja, hogy van átjárás a két műfaj között.
 

Említette a Rock Színházat, melynek egykori darabjait napjainkban is sorra mutatják be budapesti és vidéki színházakban egyaránt. Mennyire követi figyelemmel ezeket az újabb feldolgozásokat? Az évek során Ön szerint milyen irányba változtak ezen musicalek koncepciói?

Abszolút figyelemmel kísérem, már csak azért is, mert folyamatosan változtatom a darabokat. Két éve Szolnokon a Sztárcsinálókat már teljesen új hangszereléssel és élő zenekarral játszották. A Félőlényt is többször feldolgozták már, hol férfi, hol nő játssza a főszerepet, tehát a hangfekvések átalakítása is felmerült mint feladat. Az Operettszínház mellett nemsokára megnyíló Kálmán Imre Teátrumban jövőre, januárban mutatják be a Dorian Gray című musicalt Réthly Attila rendezésében. Ezek mellett idén még két darabunk is aktuális lesz, ugyanis Mata Hari-t 100 éve végezték ki, illetve a 300 éve született Mária Teréziáról is szeretnénk megemlékezni a róla írt operettel.

(Bélyegkép: artsillustrated.pro)

Zámbó Brigitta

Kapcsolódó tartalmak