VLM Header VLM Webshop Viva la Musical! - Fedezd fel!
SNI FB TW YT

WE WILL ROCK YOU: SZUPERPRODUKCIÓ ÉS TÁRSADALOMKRITIKA

Rockzenével a globalizáció ellen

Végre Budapesten is bemutattóák a We Will Rock You-t. a jövőben játszódó Queen dalokból felépülő musicalt. Ami szuperprodukció és társadalomkritika egyben.

(A kritika a november 24-ei premier előadás alapján íródott)

A  Queen dalokból készült We Will Rock You musicalt 2002-ben, Londonban mutatták be először. A Ben Elton és a QUEEN által jegyzett musicalt a PS Produkció hozta Magyarországra, ami most először kapott új rendezést és koreográfiát.

Egy olyan darabnál, aminek a dalait korosztálytól függetlenül mindenki kívülről fújja nagy rizikó a fordítás, hiszen ezek a slágerek furcsán hangozhatnak egy másik nyelven. Szerencsére a fordítást Miklós Tibornak köszönhetjük, aki remekül magyarította a Queen slágereket. Ebbe már nyerhettünk némi betekintést, még 2009-ben, az Egy bohém rapszódia című Freddie Mercury emlékkoncerten

A We Will Rock You musical története szerint a 24. században járunk. A bolygót, amit már nem Földnek, hanem iPlanetnek neveznek, teljesen behálózza a globalizáció és a digitális világ. Egyforma, minden kreativitást nélkülöző, gondolkodásra képtelen emberek élnek itt. Hogy ez így is maradjon, a hangszereket betiltották és mindent megtesznek, hogy az élő zene ne éledhessen újjá. Mindennek a bemutatására a Radia Gaga című dalnál nincs is alkalmasabb, ezzel kezdődik az előadás. És bár a történet több száz évvel később játszódik, a digitális szemüvegekkel egyformán vonagló, csak az internethez (és semmi máshoz nem) kapcsolódó fiatalok látványa ijesztően ismerősnek tűnik.

Az agymosott világot a hataloméhes Killer Queen irányítja, a megformálója pedig Sári Évi, akinek kimondottan jól áll ez a negatív szerep és csak úgy dúskál a nagy ívű dalokban. A királynő segítője Kashoggi (Egyházi Géza), remek kettőst alkotnak, És bár a színésznek egy kicsit kicsi ez e szerep, így is minden sorában megvillan a tehetsége.

Hogy történni tudjon valami, akad két lázadó is, Galileo Figaro (Scheich Dávid), akinek az álmaiban felcsendülnek a régi nagy slágerek, de közben jelen korunk egyik nagy problémájával küzd, fogalma sincs, ki ő. Szerencsére segítségére van, a kezdetben önmagát nehezen elfogadni képes lány (Török Anna), akit a srác, az álmai alapján Scaramouche-nak nevez. Ketten sikerül megtalálniuk a bohémeket, akik egy egykori Hard Rock Caféban rendezték be a főhadiszállásukat, egy csomó relikvia között, amiket szentként tisztelnek, bár a nagy részükről nem tudják, hogy mi is az pontosan, hiszen a videó kazetta, plakát vagy a papír alapú magazin már teljesen ismeretlen dolgok a jövő világában. Mindez rendkívül vicces párbeszédeket eredményez. A bohémek egyébként a régi dolgok között találtak néhány nevet, amik a rég múlt idők (azaz a ma) sztárjaié voltakés így nevezték el magukat, mert a túl globalizált világban már nevük sem volt, hosszú kódokat kapott mindenki. A névválasztás eléggé bejött, persze nem mindenkinek, Britney Spears (Siklósi Balázs) például nem igazán hasonlít önmagához.

 Scheich Dávid és Török Anna a premier partin - forrás: WWRY hivatalos Facebook oldal

A darab látványvilága nagyon gazdag, Erkel László Kentaur jelmezei és díszletei remekül hozzák a rémisztően robotszerű jövőt és a másik oldalon megjelenő bohémséget is. Nagyban hozzájárulnak ahhoz, hogy ilyen nagy ívű előadás születhetett, mint hogy Túri Lajos koreográfiái is.

A musical, látványos, igényes, szórakoztató és, bár néha túlságosan elnagyolt, (főként a darab elején) még görbe tükröt is mutat, jelzi, hogy nem kellene idáig jutnunk, ekkora birkává vállin. Nagy erénye az újrarendezésnek (rendező: Cornelius Baltus) az is, hogy így nem csak külföldi, de magyar utalások is kerültek bele, emiatt még szórakoztatóbb és még inkább a magunkénak érezhetjük.

Bár nem megszokott, de a premier előadáson annak ellenére, hogy a legismertebb dalok a második felvonásban hangzanak el az első felvonás jóval lendületesebbre sikerült. A 24 Queen dal egyébként remekül szól a musicalben, nagy kár, hogy bár az előadás helyszíne a BOK csarnok (volt Syma csarnok), nincs lehetőség egy kis tombolásra a közönség részéről is, pedig igény lenne rá.

Stern Ágnes

4
Értékelés: Nincs Átlag: 4 (1 szavazat)