Hírek, beszámolók

Így készült az Operaház Fantomja – 4. rész

Cserebere

„Nincs világsiker anélkül, hogy össze ne koszolnád a kezed.”
(BBC kommentár)

Az előkészületek során a zeneszerző, és a Christine szerepét alakító Sarah Brightman kivételével senki sem volt biztonságban. Előfordult ugyanis, hogy Webber menet közben meggondolta magát azzal kapcsolatban, hogy kikkel is szeretné színpadra állítani a Fantomot. (Sőt, a próbák kezdetén a színházépülettel is elégedetlen volt, de cserélni ekkor már nem lehetett.)

Egy évvel a premier előtt javában folytak az előkészületek, amikor Webber úgy gondolta, hogy Hal Prince helyett a Macskák rendezője, Trevor Nunn talán megfelelőbb lenne a feladatra. A döntésben közrejátszott, hogy Prince rendkívül sokat foglalkoztatott rendező volt abban az időszakban, és az elvártnál kevesebb ideje jutott a Fantomra. Hal Prince-t tehát „elbocsájtották” – páratlan rendezői karriere során valószínűleg először és utoljára -, és Trevor Nunn-nal kezdtek tárgyalni. 1985 októberét írtunk. Ekkor mutatták be Londonban a Nyomorultakat Trevor Nunn rendezésében. Az előadás rossz kritikákkal nyitott, így az új rendezőnek még munkába állása előtt kiadták az útját, és visszahívták Hal Prince-t.

A megfelelő szövegíró megtalálása sem ment simán. A kezdet kezdetén Jim Steinman, Ken Hill és Alan Jay Lerner neve is szóba került, ám végül Richard Stilgoe-ra esett Webber választása, akivel a Starlight Express-en dolgoztak együtt. A sydmontoni workshop viszont rámutatott a dalszövegek hibáira is. A zeneszerző úgy gondolta, hogy Stilgoe remek szövegeket ír, ha humoros előadásról van szó, a Fantomnak viszont más stílusú szövegíróra van szüksége. Cameron Mackintosh javaslatára a munkanélküli, teljesen ismeretlen fiatal íróval, Charles Harttal kezdtek tárgyalni. Hart megkapta az egyik dal instrumentális változatát mindenféle instrukció nélkül azzal, hogy írjon rá valamilyen szöveget. A fiatal szövegíró nem tudta, hogy férfi vagy női dalról van szó, nem tudta, milyen helyzetben hangzik el a dal, azt sem tudta, hogy éppen a Fantomhoz készül szöveget írni. Pusztán a zenéből kiindulva így született meg a később Think of Me (Gondolj rám) címen ismertté vált dal szövege, és így lett végül Charles Hart a Fantom dalszövegeinek írója. A musical végleges változatában Richard Stilgoe által írt szövegrészletek is maradtak, így a színlapokon Charles Hart mellett az ő nevét is feltüntetik.

Webber a promóció részeként egy single-t szeretett volna kiadni, rajta a címadó dallal. De ekkor még nem volt meg, hogy ki játssza majd a címszerepet, ezért a Cockney Rebel nevű angol rock-banda énekesét, Steve Harley-t kérték fel a duett eléneklésére. A dalhoz később videóklip is készült Harley és Brightman közreműködésével. Ekkor még a színpadi változat díszlettervei csak papíron léteztek, így a videó látványvilága jelentősen eltért a musicalétől, a dalszöveg pedig teljes egészében Richard Stilgoe munkája volt.

The Phantom of the Opera – Sarah Brightman, Steve Harley

A The Phantom of the Opera single siker lett, Steve Harley pedig olyan meggyőzően énekelte és alakította a szerepet a klipben, hogy Webber úgy döntött, bizalmat szavaz számára a musicalhez is. Harley elment a válogatásra, és másnap értesítették, hogy megkapta a szerepet. Kilenc hónappal a premier előtt tehát megvolt a Fantom.
Vagy mégsem…?

Következő rész
Előző rész

1.rész

Volf Anna

Kapcsolódó tartalmak

Avenue Q: Farkas Gábor Gábriel veszi át Kuki Mumus szerepét

Potyó Krisztián

Musical Hangja Énekverseny –harmadszorra is

Rechtenwald Kristóf

Készül a Tanulmány a nőkről a Madách Színházban

Buchmann-Horváth Emese

Tihanyi Szabadtéri Játékok 2012 – programajánló

Tóth Barbara

19 Emmy-jelölést kapott a Glee

admin